söndag 19 juli 2015

Aldana Rosso, ny ledamot i FMS:s styrelse

Jag arbetar som statistiker på Epidemiologi och Registercentrum Syd, som är en enhet inom Skånes universitetssjukhus (SUS). Det är mycket spännande att jobba på SUS eftersom jag har kontakt både med kliniska forskare och grundforskare, som arbetar med allt från väldigt jordnära problem till rent teoretiska studier. På min enhet tar vi hand om cirka en tredjedel av alla svenska kvalitetsregister. Huvudsakligen arbetar jag med kvalitetsregister inom ortopedi med allt från databasutveckling till forskning. Jag hjälper också doktorander och forskare inom SUS och på Lunds universitet i olika forskningsprojekt: allt från t-test till stora kliniska studier med tiotusentals deltagare. Tillsammans med en grupp mycket duktiga statistiker från SUS ger och utvecklar jag kurser inom statistik för doktorander vid Medicinska fakulteten i Lund. Jag ansvarar för en nivå-II kurs med inriktning mot biomedicin och labbmedicin.



Min väg till statistiken började egentligen som ett starkt intresse för experimentellt fysik. Jag flyttade från Buenos Aires under 2004 för att doktorera vid Maxlab och Uppsala universitet. Jag ville doktorera inom synkrotronljusfysik och då fanns det endast ett trettiotal labb i hela värden som hade utrustningen jag ville jobba med, bland dessa Maxlab. En studiekamrat hittade en tjänst i Lund och tipsade mig om den. Jag sökte den och fick den. Under doktorandutbildningen blev jag mer intresserad av data-analys än av fysik och påbörjade en masterutbildning i statistik i Lund vid sidan om. Efter disputationen har jag jobbat som statistiker inom läkemedelsindustrin innan jag landade på SUS.

Jag trivs mycket bra i Sverige. Jag har upptäckt saker som längdskidor och skridskor, och all natur med skog, sjöar och fjäll. Jag bor i Södra Sandby (en liten by 10 km från Lund) tillsammans med min man Henrik. En härlig bonus med mitt jobb: Jag kan cykla eller åka rullskidor till jobbet året runt!