söndag 19 juli 2015

Annica Dominicus, ny kassör i FMS

Jag arbetar som biostatistiker och tycker att det är fantastiskt! Med en magister- och forskarutbildning i matematisk statistik från Stockholms universitet i ryggen tog jag klivet ut i arbetslivet 2006. Jag hade börjat så smått redan innan med deltidsarbete som statistiker på institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik (MEB) på Karolinska Institutet dit även min egen forskning var knuten.

Sedan blev det arbete på AstraZeneca där jag var kvar fram till nedläggningen av forskningskontoret i Södertälje 2012. Sedan dess har jag arbetat som konsult – sedan förra sommaren på Scandinavian Development Services (SDS).

Som konsult får jag chans att jobba med många olika frågeställningar och typer av data (och därmed statistiska metoder) inom medicinsk forskning. Mestadels är det kliniska prövningar, observationsstudier och registerstudier. Det jag uppskattar mest med mitt jobb är det stora engagemanget och den enorma kunskapen hos de jag arbetar med – kunder och kollegor. Tack vare den stora bredden på uppdrag kommer det också alltid nya utmaningar och chanser till att lära sig något nytt.

På fritiden tillbringar jag mycket tid tillsammans med familjen, pysslar i trädgården och dansar flamenco.