onsdag 29 januari 2020

CHECKLISTA FÖR UNDERSÖKNINGAR – rapportering och redovisning

Från Surveyföreningen
Aktörer som gör undersökningar eller skriver om undersökningar bör kunna svara på samtliga 12 frågor nedan.


1. Vem initierade respektive betalade för undersökningen?

2. Vad var syftet med undersökningen?

3. Vilken målgrupp/population avser undersökningen att representera?

4. Vem genomförde undersökningen?

5. Vilken urvalsram ligger till grund för urvalet?

Vilken eller vilka källor är urvalet hämtat från? Hur har urvalet tagits fram från respektive källa? Hur rekryterades personerna som skulle bjudas in till undersökningen?

Register, Webbpanel/webbhotell, Sannolikhets-/icke-sannolikhetsurval Eventuell kvotering (Kön, ålder, geografi, stora/små företag, etc.)

6. Hur många bjöds in till undersökningen och hur många deltog?

7. a) VID SANNOLIKHETSURVAL

Hur stor var svarsandelen?

Andelen som fullföljt och svarat på undersökningen i procent av de som ursprungligen valdes/lottades ut från urvalsramen för att delta i undersökningen

Se ”Standard för bortfallsberäkning” på statistikframjandet.se/survey/

7. b) OM ANNAT ÄN SANNOLIKHETSURVAL

Är urvalsramen uppbyggd genom självrekrytering, någon form av slumpmässighet eller en kombination av både och? Hur stor var deltagarandelen?

Andelen som fullföljt och svarat på undersökningen – i procent av VAD (Hur har bastalet definierats för beräkning av deltagarandelen)?

8. När genomfördes undersökningen (Fältarbetsperiod)?

9. Hur genomfördes undersökningen?

Internet, telefon, postenkät, besök i hemmen, torgintervjuer/på gatan, i testlokal, etc.

10. Vilka frågor ställdes och hur såg frågekonstruktionen ut?

Hur var respektive fråga formulerad? (Exakt ordalydelse) Var frågan och svarsalternativen väl definierade? Kan någon fråga ha varit ledande? Kan samtliga i urvalet förstå frågan utan någon risk för missuppfattning? Kan frågeordningen ha påverkat resultaten?

11. Är resultatet baserat på alla deltagares svar eller bara på en del av deltagarna?

Har någon filtrering skett – t.ex. har körkort, besökare, sett reklaminslag etc.? Är basen samtliga tillfrågade eller endast svarare på den aktuella frågan? (Har de som ingår i ”Vet ej/Ej svar” exkluderats?)

12. Är resultatet viktat?
Om viktat, baserat på vilka hjälpvariabler/hjälpinformation och varför? (t.ex. kön och ålder)