onsdag 31 juli 2019

Anna Rosling Rönnlund - Medgrundare Stiftelsen Gapminder

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Sommar & Vinter i P1 | Sveriges Radio

Creativ chef för Stiftelsen Gapminder som jobbar med att skapa en lättförståelig faktabaserad världsbild. Startades med hennes man Ola Rosling och svärfar Hans Rosling.

Medförfattare till den internationella bästsäljaren Factfulness: tio knep som hjälper dig att förstå världen. I fjol skänkte Bill Gates boken till alla studenter som tog examen i USA och i Sverige kan alla gymnasietreor ladda ner den gratis.

Var med och utvecklade verktyget Trendalyzer som med rörlig ”bubbelgrafik” visar globala statistiska förhållanden.

"Jag kommer att prata om varför jag, som aldrig tänkt på mig själv som en siffermänniska, har ägnat hela mitt yrkesliv åt just siffror och statistik om människors liv och levnadsstandard. Och varför jag, som aldrig skulle gifta mig, blev pangkär och började jobba ihop med min man – och min svärfar, för att göra världen mer begriplig."